Racing Imagination: de wereld van Frits van Eldik

Frits van Eldik is een van de meest vooraanstaande autosportfotografen van Nederland. Met meer dan 35 jaar ervaring in de Formule 1 en andere iconische autosportevenementen heeft hij een onmiskenbare reputatie opgebouwd in de wereld van snelle wagens en flitsende beelden. Zijn werk, dat snelheid en emotie vangt in adembenemende composities, is wereldwijd erkend. Binnenkort presenteert hij zijn nieuwste expositie, Racing Imagination, in het Museum Ton Schulten in Ootmarsum. We spraken met hem over zijn carrière, zijn werkwijze en de kunst achter zijn fotografie.

In samenwerking met

Racing Imagination: de wereld van Frits van Eldik
Proudies Redactie

Door 

Proudies Redactie

Gepubliceerd op

Feb 13, 2025

Een vroege passie voor auto’s en fotografie

Van Eldik groeide op in een wereld waar auto’s en fotografie hand in hand gingen. “Mijn vader had een autobedrijf, een Fiat Lancia-dealerschap,” vertelt hij. “Als kind liep ik constant rond in de werkplaats. Mijn vader was ook een hobbyfotograaf en wat mij het meest fascineerde, was dat hij in de winter de keuken ombouwde tot donkere kamer. Ik stond op een krukje te kijken hoe een foto langzaam op papier verscheen in een bak met vloeistof. Dat vond ik magisch.”

“Op mijn elfde wist ik al dat ik raceauto’s wilde fotograferen”

Die vroege fascinatie groeide uit tot een duidelijke missie. “Op mijn elfde wist ik al dat ik raceauto’s wilde fotograferen,” zegt hij. “Ik heb mijn school afgemaakt, maar mijn enige doel was zo snel mogelijk fotograaf worden. Vanaf mijn 18e heb ik nooit iets anders gedaan.”

Van lokale journalistiek naar de top van de autosport

Zijn eerste stappen in de professionele fotografie zette hij als persfotograaf in zijn regio. “Ik deed alles: van voetbalwedstrijden tot winkelopeningen. Een prima leerschool.” Maar de autosport bleef trekken. “In de weekenden ging ik mee met monteurs naar rally’s en races. Ik begon foto’s af te drukken en te verkopen aan coureurs om nieuw filmmateriaal te kunnen kopen.”

Zijn doorbraak kwam in 1990 toen hij werd gevraagd om een fotografieafdeling op te zetten voor een PR- en redactioneel bureau dat werkte voor onder andere Playboy, Autokampioen en Malboro. “Ze zeiden: ‘Je gaat dit jaar niet op reis.’ Maar in juni had ik al mijn drie droomraces gedaan: de Grand Prix van Monaco, de Indy 500 en de 24 Uur van Le Mans. Dankzij Malboro gingen alle deuren voor me open.”

De gouden jaren van autosportfotografie

Gedurende 25 jaar legde Van Eldik vrijwel alle Formule 1 Grands Prix en talloze andere races vast. “Vroeger leefde ik volledig van de media. Magazines en kranten betaalden goed voor exclusieve foto’s. Nu heeft de media bijna geen budget meer, dus verdienmodellen zijn veranderd.” Tegenwoordig werkt hij vaker voor commerciële partijen en richt hij zich op het verkopen van prints en exposities.

De kunst van snelheid vangen

Autosportfotografie is veel meer dan alleen snelheid vastleggen. “In een weekend heb ik alle facetten van fotografie: portretten, actie, landschappen, paparazzi-achtige beelden van celebs. Dat maakt het zo uitdagend.” Zijn kenmerkende stijl? “Een foto moet een verhaal vertellen. Een pitstop bijvoorbeeld fotografeer ik liever met een lange sluitertijd om de beweging van de monteurs te laten zien, in plaats van een bevroren moment. Dat geeft dynamiek en emotie.”

“Een foto moet een verhaal vertellen."

De expositie: Racing Imagination

In Racing Imagination laat Van Eldik een selectie van zijn meest bijzondere werken zien. “Tijdens de coronapandemie dook ik mijn archief in en vond ik beelden die ik destijds links liet liggen, maar nu juist prachtig vind.”

Een absoluut hoogtepunt van de expositie is het Monaco-project. “Al 20 jaar keek ik vanaf een berg naar Monaco en dacht: ‘Ik wil ooit een keer de start van de Grand Prix vanaf hier fotograferen.’ In 2018 had ik eindelijk de juiste apparatuur. Maar ja, dan moet je de hele race opofferen voor één foto.” Hij besloot het groots aan te pakken. “Met acht camera’s en statieven legde ik de start vast. Het risico was enorm, maar het resultaat… adembenemend.”

Naast spectaculaire beelden experimenteert Van Eldik ook met nieuwe presentatievormen. “Ik werk met lichtpanelen waar foto’s in verwerkt zijn. Mensen denken soms dat het schermen zijn, zo intens is de beleving.” Daarnaast zijn klassieke prints op museumkwaliteit te bewonderen. “Ik hou niet van foto’s op canvas. Fotografie hoort op papier, met een mooie lijst en glas.”

De toekomst: minder races, meer kunst

Hoewel de Formule 1 altijd een rol zal spelen in zijn werk, ligt Van Eldiks toekomst steeds meer in het maken van kunstzinnige fotografie. “Ik hoef niet meer elke week in een vliegtuig te zitten. Ik wil mooie dingen maken met bijzondere auto’s en iconische locaties. Een klassieke auto in Parijs, een motor in een woestijn… dat soort projecten trekken me nu meer.”

Zijn fascinatie voor snelheid, techniek en emotie blijft onverminderd. “Als ik ergens een bijzondere auto zie, móét ik er iets mee. Fotografie is voor mij niet alleen een beroep, het is mijn manier van kijken naar de wereld.”

De expositie Racing Imagination is te zien in Museum Ton Schulten in Ootmarsum van 8 februari tot en met 21 april 2025. Voor meer informatie en tickets, bezoek https://www.tonschulten.nl/

☕️ Ontdek, leer en verrijk je leven.

Ontvang elke week de laatste informatie en inspiratie over gezond ouder worden, reizen, lifestyle, werk en cultuur. Geen spam. Alleen nuttige en interessante dingen, rechtstreeks in jouw inbox.
We geven om jouw data in onze privacy policy.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Vergelijkbare artikelen