Deze week verdiepen we ons in een opmerkelijk werk van een van Nederland's meest gevierde schrijvers, Annejet van der Zijl. Haar boek "Jagtlust" biedt een fascinerende blik op een iconische periode in de Nederlandse literaire geschiedenis.
"Jagtlust" is een non-fictie boek dat zich afspeelt in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Het vertelt het verhaal van een landhuis in het dorpje Blaricum, dat een toevluchtsoord werd voor een groep jonge schrijvers, dichters en kunstenaars. Het landhuis, genaamd Jagtlust, fungeerde als een broedplaats voor creativiteit en experiment, waar literaire grootheden als Gerard Reve, Remco Campert en Jan Cremer kind aan huis waren.
Van der Zijl schetst in "Jagtlust" niet alleen een beeld van deze turbulente tijd, maar ook van de kleurrijke persoonlijkheden die het huis bezochten. Ze beschrijft met veel gevoel voor detail en humor hoe het eraan toeging in Jagtlust, van wilde feesten tot diepe filosofische gesprekken. Het boek biedt een intieme kijk op de dynamiek binnen de groep en de invloed die deze periode had op hun werk en leven.
Het landhuis Jagtlust, gebouwd in de jaren dertig van de twintigste eeuw, werd in de jaren vijftig een toevluchtsoord voor een groep jonge kunstenaars die op zoek waren naar vrijheid en inspiratie. Het huis werd bekend om zijn gastvrijheid en de vrijheid die het bood aan de bewoners en bezoekers. In een tijd waarin de maatschappij nog sterk verzuild en conservatief was, bood Jagtlust een plek waar men kon experimenteren met nieuwe ideeën en vormen van kunst.
De sfeer in Jagtlust werd gekenmerkt door een gevoel van rebellie en non-conformisme. Het was een plek waar men de burgerlijke normen van de naoorlogse samenleving verwierp en streefde naar een leven dat in het teken stond van kunst en persoonlijke expressie. Deze spirit van vrijheid en creativiteit maakte Jagtlust tot een unieke en invloedrijke plek in de Nederlandse cultuurgeschiedenis.
Een van de centrale figuren in "Jagtlust" is Fritzi Harmsen van Beek, een dichteres en kunstenaar die een sleutelrol speelde in het leven in het landhuis. Fritzi, geboren in 1927, was een getalenteerde en excentrieke vrouw die bekend stond om haar scherpe geest en excentrieke levensstijl. Ze was een magneet voor andere kunstenaars en fungeerde als een soort muze voor velen.
Fritzi’s leven en werk waren doordrenkt van dezelfde geest van experiment en rebellie die Jagtlust kenmerkte. Haar gedichten en tekeningen getuigen van een unieke artistieke visie en een diepe betrokkenheid bij de wereld om haar heen. Ze was niet bang om conventies te doorbreken en haar eigen weg te gaan, wat haar zowel bewondering als controverse opleverde.
In "Jagtlust" beschrijft Annejet van der Zijl hoe Fritzi’s persoonlijkheid en leven verweven waren met het landhuis en de mensen die er kwamen. Haar relatie met andere kunstenaars, haar liefdesaffaires en haar strijd om haar eigen weg te vinden worden op indringende wijze beschreven. Van der Zijl schetst een portret van een vrouw die zich niet liet beperken door de verwachtingen van anderen en die altijd trouw bleef aan haar eigen artistieke visie.
"Jagtlust" is een rijk en levendig boek dat een unieke periode in de Nederlandse culturele geschiedenis tot leven brengt. Annejet van der Zijl slaagt erin om de sfeer van het landhuis en de dynamiek van de mensen die er woonden op indringende wijze te beschrijven. Door de focus op Fritzi Harmsen van Beek en haar rol in deze gemeenschap, biedt het boek een fascinerende blik op het leven van een bijzondere vrouw en de invloed die zij had op haar tijdgenoten.
Dit boek is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in Nederlandse literatuur en cultuurgeschiedenis, en voor degenen die willen begrijpen hoe een plek als Jagtlust een katalysator kon zijn voor zoveel creativiteit en vernieuwing. Het is een verhaal over vrijheid, rebellie en de kracht van kunst, en het herinnert ons eraan hoe belangrijk het is om plekken te hebben waar we onszelf kunnen zijn en onze passies kunnen volgen.