Blijft Nederland het fietsland van de wereld?

Wist je dat Nederland het fietsland van de wereld is? Steeds meer internationale nieuwsmedia schrijven over de Nederlandse fietscultuur, de indrukwekkende fietsstalling van Utrecht en willen een voorbeeld nemen aan ons fietsland. Blijft Nederland het fietsland van de wereld? Als het aan (inter)nationaal beleidsadviseur bij Fietsersbond Wim Bot (68) ligt, absoluut. In een gesprek met de Proudies redactie deelt hij zijn passie voor fietsen en werpt hij licht op de uitdagingen en triomfen van Nederland als fietsland.

In samenwerking met

Blijft Nederland het fietsland van de wereld?
Proudies Redactie

Door 

Proudies Redactie

Gepubliceerd op

May 16, 2024

Afbeelding door Fleur Wiersma

"Net als de meeste Nederlanders heb ik van jongs af aan gefietst," zegt Wim. "Maar pas toen ik bij de Fietsersbond kwam, werd het een passie vanuit mijn werk, vooral omdat ik me bezighield met lobbywerk." Met 25 mensen in dienst en 32.000 betalende leden, evenals 2.000 actieve vrijwilligers, is de Fietsersbond een belangrijke speler in het verbeteren van de fietsomgeving in Nederland. "Onze focus ligt op het veiliger maken van straten voor fietsers," zegt Wim. "Toen de Fietsersbond in 1975 werd opgericht, nu bijna 50 jaar geleden, was het een reactie op de groei van het autoverkeer in Nederland, wat het fietsen in steden steeds moeilijker maakte. Er waren weinig fietspaden en fietsers werden vaak van de weg gedrukt." Inmiddels hebben we in Nederland meer fietsen (24 miljoen) dan inwoners (17.7 miljoen). 

Hoewel Nederland nu bekendstaat als een fietsparadijs, benadrukt hij dat er nog steeds uitdagingen zijn, vooral met betrekking tot de groeiende diversiteit aan fietsen, snelheidsverschillen en de breedte van fietspaden. Zo zijn er nu meer type e-bikes, die ook weer in verschillende vormen en maten komen, zoals bijvoorbeeld de bakfiets. Dit brengt weer nieuwe uitdagingen mee, vooral in de grote steden waar fietspaden vaak smal zijn. 

"Mijn werk omvat alles wat te maken heeft met lobbyen voor een betere fietsomgeving," legt Wim uit. "Van het lobbyen voor betere fietspaden tot het bevorderen van het fietsen in combinatie met de trein." Ook benadrukt hij de aandacht voor de veiligheid van oudere fietsers, waarbij hij wijst op het toenemende aantal verkeersslachtoffers en het belang van blijven bewegen, vooral voor de gezondheid van ouderen.

We vragen Wim wat Nederland nou zo bijzonder maakt als fietsland en of er concurrentie is: “We wonen in een land waar iedereen van A naar B kan fietsen, de beste fietsinfrastructuur ter wereld, en het veiligste land om te fietsen. Als je kijkt naar de hoeveelheid die er gefietst wordt, mogen we daar trots op zijn. Sinds de jaren '70 is onze fietscultuur sterk opgebouwd. Ik geloof niet dat er een ander land is dat zo goed geregeld is als Nederland,” zegt hij trots. “Zonder bergen, met een gematigd klimaat en compacte steden, kun je overal in Nederland op de fiets komen. Bijvoorbeeld, van Rotterdam naar Den Haag, slechts 10 km van Delft vandaan. Dit geeft ons een sterke positie als het gaat om fietsen. Onze cultuur is tamelijk egalitair, met het motto "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg". Iedereen fietst hier. Zelfs premier Rutte wordt regelmatig op de fiets gespot, iets wat buitenlanders vaak niet geloven buiten Scandinavië.” Veel landen willen een voorbeeld nemen aan Nederland en daarom wordt Wim internationaal gevraagd om zijn kennis te delen. Vooral Parijs is de laatste tien jaar veel veranderd en veel fietsvriendelijker geworden. Ook steden als Berlijn, München. Barcelona zijn volgens hem in opkomst, maar voorlopig leidt Nederland nog wel echt in koppositie qua fietsland.

Natuurlijk zijn we ook benieuwd naar Wim's favoriete fietsroute. Hij heeft deze route ontdekt tijdens de corona periode waar ook hij op zoek ging naar mooie plekken in zijn omgeving. Zijn favoriete route loopt door het Midden-Delfland tussen Delft en Rotterdam, maar ook benadrukt hij ook de pracht van fietsen op de Waddeneilanden en in Zuid-Limburg.  

En dat hij voorlopig nog flink wil blijven genieten van fietsen, mag duidelijk zijn. Hoewel Wim 68 jaar is, weet hij nog niet zeker wanneer hij met pensioen zal gaan, hij wil zeker nog een paar jaar gepassioneerd doorwerken, met misschien ZZP-werk in de toekomst. Want fietsen en actief blijven zijn volgens hem een de geheimen van gezond ouder worden. 

☕️ Ontdek, leer en verrijk je leven.

Geen spam. Alleen nuttige en interessante dingen, rechtstreeks in jouw inbox.
We geven om jouw data in onze privacy policy.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Vergelijkbare artikelen