Peter Drucker, een gerenommeerde management expert, schreef al in 1999 het artikel ‘Managing Oneself’, waarin hij benadrukte hoe essentieel het is dat individuen hun eigen carrièrepad vormgeven. In de huidige tijd, waarin de wieg of werkgever niet langer de enige bepalende factoren zijn voor je carrière, is de relevantie van zelfmanagement alleen maar toegenomen. Hoe kun je jezelf het beste managen? Dit artikel leidt je door de 5 belangrijkste stappen volgens Drucker.
Zelfmanagement betekent begrijpen hoe je jezelf kunt ontwikkelen en waar je de beste bijdrage kunt leveren. Drucker adviseert eerlijk te zijn over je sterke punten en te focussen op het verbeteren ervan. Dit lijkt makkelijk, maar volgens Drucker weten maar weinig mensen waar hun echte sterke punten liggen. Stel jezelf vragen zoals: Wat zijn mijn sterke punten? Hoe functioneer ik het beste? Wat zijn mijn waarden? Daarnaast moet je ‘mentaal alert zijn’ en weten wanneer en hoe je je werk moet veranderen wanneer het nodig is.
Drucker benadrukt dat we de vragen eerlijk moeten beantwoorden en niet moeten proberen onszelf te veranderen. In plaats daarvan, moeten we ons focussen op het verbeteren van onze vaardigheden en het gebruikmaken van onze sterke punten. Volgens Drucker kun je op die manier veranderen naar de beste versie van jezelf.
Naast het beantwoorden van vragen en regelmatige zelfreflectie, is de methode van Feedback Analyse een belangrijk onderdeel van zelfmanagement volgens Drucker. Bij deze methode noteer je bij elke belangrijke beslissing of levensgebeurtenis je verwachtingen. Na 9 tot 12 maanden kijk je terug op deze notities. Door dit langere tijd te doen, herken je patronen die verband houden met je verwachtingen en gedrag. Deze methode onthult wat je doet of nalatig bent te doen, waardoor je de volledige voordelen van je sterke punten misloopt. Het wijst ook op gebieden waar je minder goed in bent en waar je mogelijk niet kunt presteren.
Als tweede stap is het belangrijk om te werken aan het verbeteren van je sterke punten. De analyse onthult snel waar je vaardigheden kunt verbeteren of welke nieuwe je moet aanleren. Hoewel het wellicht enige moeite kost, zijn er talloze cursussen, boeken, mensen en andere bronnen beschikbaar waaruit je kunt leren of waarbij je begeleiding kunt krijgen.
Als derde stap is het cruciaal om te identificeren welke aspecten je mogelijk negeert, mogelijk omdat je beter bent in andere zaken. Bijvoorbeeld, veel technici beweren misschien niet sterk te zijn in taal vanwege hun technische achtergrond. Het is belangrijk te beseffen dat dit niet per se waar hoeft te zijn, en je moet zelf onderzoeken hoe je deze vermeende zwakte kunt overwinnen.
In deze stap, getiteld "Wat zijn mijn waarden?", introduceert Drucker de 'Spiegeltest'. Deze test stelt de vraag: welke persoon wil ik dagelijks in de spiegel zien? In wezen betekent dit: verricht ik werk in overeenstemming met mijn persoonlijke waarden en past mijn organisatie ook bij deze waarden? Als dit niet het geval is, kan dat leiden tot frustratie en uiteindelijk een verminderde prestatie. Het is van belang om werk te verrichten dat in lijn is met je kernwaarden om een bevredigende en succesvolle loopbaan te waarborgen.
In deze fase wordt de focus gelegd op de vraag: Met wie werk ik samen? Drucker benadrukt dat slechts weinigen in isolatie werken en individuele resultaten behalen. De meeste mensen werken met anderen samen, of ze nu deel uitmaken van een organisatie of zelfstandig werken. Zelfmanagement vereist verantwoordelijkheid nemen voor relaties, en dit heeft twee essentiële aspecten.
Het eerste aspect is het erkennen dat andere mensen net zo uniek zijn als jijzelf. Ze hebben hun eigen sterke punten, werkwijzen en waarden. Om effectief te zijn, moet je de sterke punten, prestatiewijzen en waarden van je collega's kennen. Hoewel dit voor de hand lijkt te liggen, besteden weinig mensen er daadwerkelijk aandacht aan.
Drucker illustreert dit met het voorbeeld van iemand die in zijn eerste functie werd getraind om rapporten te schrijven omdat zijn toenmalige baas een lezer was. Als de volgende baas echter een luisteraar is, blijft de persoon rapporten schrijven, wat geen resultaten oplevert. Door simpelweg naar de nieuwe baas te kijken en zijn werkwijze te analyseren, had dit vermeden kunnen worden.
Hetzelfde geldt voor alle collega's. Iedereen heeft zijn eigen manier van werken, en het is cruciaal om dit te begrijpen. De eerste stap naar effectiviteit is begrip hebben voor de mensen met wie je werkt, zodat je hun sterke punten, werkwijzen en waarden kunt benutten in samenwerkingsverbanden.
Het tweede aspect van relatie verantwoordelijkheid is de verantwoordelijkheid voor communicatie. Het vermijden van conflicten en het bevorderen van succesvolle samenwerking hangt af van het begrijpen van elkaars taken, werkwijzen en verwachtingen. Het is van belang om actief vragen te stellen en open te communiceren om misverstanden te voorkomen.
Zelfmanagement zal uiteindelijk leiden tot meer geluk, rust en succes in je werk. Ook kun je je bevindingen ook gebruiken in de andere onderdelen van je leven. Uiteindelijk is eerlijkheid tegenover jezelf cruciaal, want alleen dan kun je gericht werken aan het verbeteren van je vaardigheden en het optimaliseren van je sterke eigenschappen.
Meer weten? Lees het boek “Managing Oneself” van Peter Drucker.