Met de dagen die korter worden, begint de bioscoop een gezellige plek te worden voor een avond of middag uit. Deze maand is ook veelbelovend, met veel nieuwe films die recent zijn uitgekomen. We hebben er een aantal voor je geselecteerd.
Drama
"Toen we van de Duitsers verloren" klinkt als de titel van een oorlogsfilm, maar het vertelt het verhaal van een willekeurige zomerdag in 1974 in een gezinswijk in IJmuiden. De zon schijnt, bijna iedereen is met vakantie, en hier en daar wappert nog een Nederlandse vlag. De avond ervoor speelde namelijk het Nederlands voetbalelftal de WK-finale tegen Duitsland en verloor. Jonas trekt zich er niet veel van aan. De tweede plaats is toch ook eervol? Zijn teleurstelling ligt elders, omdat al zijn vrienden ver weg op campings staan. Er zijn bijna geen speelmaatjes meer over.
Maar dan kruist hij het pad van Daan. Ze zijn geen vrienden, maar besluiten, bij gebrek aan beter, samen op te trekken. De jongens blijken elkaars tegenpolen te zijn. Jonas is een gevoelige verzamelaar met een eigen museumpje vol potscherven, terwijl Daan een durfal is die avonturen wil beleven die eigenlijk verboden zijn. Samen gaan ze op zoek naar Karsten (Jonas wil met hem spelen, Daan heeft nog geld van hem tegoed), en samen maken ze zich zorgen over Catootje, een meisje uit de buurt dat plotseling vermist is. Is ze gewoon even weg, of is er iets verschrikkelijks gebeurd?
Drama
Op de dag dat Lydia's vriend hun relatie beëindigt, krijgt haar beste vriendin Salomé het nieuws dat ze zwanger is. Lydia, nog beduusd door de gebeurtenissen, laat alles vallen en wijdt zich volledig aan haar werk als vroedvrouw en de zorg voor haar vriendin. Wanneer Lydia later een onenightstand heeft met een man genaamd Milos en hem vervolgens in het gezelschap van Salomé's baby aantreft, vertelt ze hem een kleine leugen met aanzienlijke gevolgen. "Le ravissement" is een psychologisch drama dat draait om eenzaamheid, veranderende relaties en het intense verlangen naar menselijk contact. Het is het speelfilmdebuut van regisseur Iris Kaltenbäck en beleefde zijn première tijdens de Semaine de la Critique in Cannes.
Thriller
Martin Scorsese's epos over het Oklahoma van de jaren 20, en de moorden op de bewoners van het olierijke Osage Nation – een reeks misdrijven die later bekend werden als de Reign of Terror. Naar het gelijknamige boek van David Grann, met Leonardo DiCaprio, Lily Gladstone en Robert De Niro in de hoofdrol. Het is een indringend, bedachtzaam drama over het onrecht dat het Osage-volk is aangedaan. Wil je meer weten over het echte verhaal? Zie dit artikel van Proudies.
Romance
Nora en Hae Sung zijn jeugdvrienden die een diepe band delen. Hun leven neemt een onverwachte wending wanneer Nora's familie van Zuid-Korea naar Canada emigreert. Twaalf jaar later studeert Nora in New York, en via het internet vinden ze elkaar opnieuw. Ze koesteren dromen over een weerzien, maar de fysieke afstand begint het contact te verwateren. Nog eens twaalf jaar later, inmiddels getrouwd, wordt Nora tijdens een cruciale week herenigd met haar jeugdliefde wanneer hij haar opzoekt in New York. In haar debuutfilm onderzoekt toneelschrijver Celine Song concepten als lot, liefde en de dunne grens tussen het leven dat we leiden en het leven dat had kunnen zijn. "Past Lives" bleek een aangename verrassing op filmfestivals in Berlijn en Sundance eerder dit jaar.
Documentaire
Dit is de eerste uitgebreide documentaire van het prijswinnende duo Axel Danielson en Maximilien Van Aertryck. De film werpt een licht op onze diepgewortelde fascinatie voor bewegend beeld: elke dag worden we overspoeld met miljarden opnamen. Maar wat is de betekenis achter al deze beelden, en hoe gaan we ermee om? De documentaire biedt een beeld van de rol van de camera in onze samenleving en laat ons moderne beeldgeoriënteerde tijdperk zien. In de stroom van beelden – een visuele rollercoaster eigenlijk – wordt onze verhouding tot de wereld en onszelf onder de loep genomen. Van camera obscura tot aan door IS geregisseerde propagandafilmpjes gepost op de mediakanalen, van fake news tot documentaire opnamen van grote gebeurtenissen. Wat ziet de camera? Hoe willen wij dat de camera ons toont? Hoe onderscheid je echt van fake?