In de nieuwe film Joker: Folie à Deux, het langverwachte vervolg op Joker (2019), trekt acteur Joaquin Phoenix opnieuw de rol van Arthur Fleck, alias Joker, aan. Dit keer wordt het verhaal echter verweven met muziek, dans en een romantische verhaallijn, met Lady Gaga als de mysterieuze Lee. Phoenix, die eerder al een Oscar won voor zijn indrukwekkende vertolking in Joker, ging opnieuw door een fysiek en mentaal zware transformatie voor de rol. Het resultaat? Een film die niet alleen duister is, maar ook verrassend emotioneel en vol muzikale momenten, wat het een andere wending geeft dan de eerste film.
De keuze van regisseur Todd Phillips om Joker: Folie à Deux deels als musical te presenteren, blijkt een gedurfde zet. Phoenix, die voor zijn rol opnieuw vele kilo's verloor, zegt dat dit keer de fysieke voorbereidingen het zwaarste waren. Hij moest maandenlang oefenen op dansen en zingen, iets wat hem ver buiten zijn comfortzone bracht. In een film die zich afspeelt in de late jaren zeventig, wordt de Joker meer dan ooit geconfronteerd met zijn innerlijke worstelingen, waarbij muziek en dans dienen als een manier om zijn emoties te uiten. Samen met Lady Gaga, die haar eigen vertolking van Harley Quinn neerzet, zingt Phoenix live. De chemie tussen hen is zichtbaar, ondanks de tegenstrijdige gevoelens die de twee personages doormaken.
In deze sequel volgt het verhaal Arthur Fleck, die vastzit in het Arkham Asylum, waar hij niet alleen worstelt met zijn psychische problemen, maar ook met zijn onmiskenbare aantrekkingskracht op de media en het publiek. Het personage Fleck bevindt zich in een constante strijd met zijn alter ego, de Joker. Dit wordt nog duidelijker door de toevoeging van Lee, gespeeld door Lady Gaga, die zijn meest gevaarlijke kant naar boven haalt. Hun complexe relatie is het kloppende hart van de film en doet ons niet alleen nadenken over de natuur van liefde en waanzin, maar ook over de manier waarop media vaak gekte romantiseren.
Toch is het niet alleen de intensiteit van de personages die indruk maakt, maar ook de manier waarop de film de grote vraag aanstipt: wat betekent het om gehoord te worden? Phoenix reflecteert zelf op de aantrekkingskracht van de Joker en geeft aan dat veel mensen zich misschien wel kunnen herkennen in zijn personage. Ze voelen zich niet gehoord, niet begrepen, en willen op de een of andere manier impact hebben. Toch blijft het onduidelijk of deze film uiteindelijk een antwoord geeft op die vraag, of dat het slechts een speelse en visueel indrukwekkende vertelling is.
De kritieken op de film zijn gemengd, wat niet verrassend is. Hoewel de eerste Joker zich richtte op de ruwe rand van de samenleving, is Folie à Deux eerder een film van het hoofd dan van de straat. Dit vervolg is meer gefocust op de innerlijke strijd van Fleck en zijn worstelingen met zijn identiteit. Waar de eerste film draait om geweld en het politieke karakter van de Joker, richt het vervolg zich meer op persoonlijke emoties en de complexe relatie tussen de hoofdpersonages.
Lady Gaga's rol als Lee voegt een nieuwe dynamiek toe aan de film. Hoewel haar aanwezigheid minder uitgesproken is dan sommige hadden verwacht, heeft ze een diepe impact op het verhaal. Haar interpretatie van een gefragmenteerde, psychisch instabiele fan van de Joker is even fascinerend als angstaanjagend. De scène waarin ze samen met Phoenix zingt, benadrukt de breuk tussen liefde en waanzin die beide personages ervaren.
In Joker: Folie à Deux is de film iets minder gewelddadig dan zijn voorganger, maar het is geen film die zich gemakkelijk laat begrijpen. Het is een diepe, muzikale duik in de psyche van een man die balanceert op de rand van waanzin. Zelfs als de film niet volledig voldoet aan de verwachtingen van sommige fans, is het een intrigerend vervolg, waarin de menselijke conditie opnieuw wordt onderzocht door de lens van de Joker.
Meer lezen over film? Lees deze artikelen: