Welkom bij Proudies Meepraten! Wekelijks houdt Proudies je op de hoogte van de nieuwste woorden en trends waar Generatie Z over praat. Deze week bespreken we een trend die zowel bij Gen Z als bij de groep Millennials veel te zien is: de havermelk elite (ook wel HME).
Afbeelding van HME website
Misschien heb je er al weleens van gehoord, maar wat wordt er nou precies bedoeld met de havermelk elite? Laten we makkelijk beginnen: het verwijst naar een groep jongeren, meestal twintigers en dertigers, vaak hoger opgeleid en wonend in de stad, die hun status uitdrukken via hun levensstijl. Lees: dure levensstijl, want het gaat hier vaak om prijzige lunches, rondrijden op een hippe e-bike, vaak koffietjes buiten de deur doen met het liefst – je raadt het al – plantaardige (haver)melk. Ze zijn vaak actief in dure sportscholen en bezoeken het liefst ieder weekend weer een nieuw hip restaurant of club (dan wel niet met een pilletje of andere drugs).
Misschien is het woord "yup" het meest vergelijkbaar met deze nieuwe term. De term werd trouwens in het leven geroepen door Jonas Kooyman, die het boek “De Havermelkelite” schreef en een Instagram-account begon met de omschrijving: “Havermelkelite: ook wel bekend als HME. Geobsedeerd door trends en statussymbolen. Huilt in oranjewijn.” Op deze Instagram account wordt er vaak met een knipoog gepost over de trendy, maar soms ook oppervlakkige aspecten van het leven binnen deze "elite" met als doel ze een spiegel voor te houden. Op deze account heeft hij inmiddels al bijna 200.000 volgers.
Meer meepraten? Lees hier andere woorden in de rubriek Meepraten, zoals Netflix & chill,Brat Summer of Onlyfans.