Filmrecensie: De Terugreis

Al eerder zagen we films als Neem me mee, Rocco & Sjuul, Mi Vida, Casa Coco, en nu De Terugreis waarin een ouder stel de hoofdrol heeft. Afgelopen weekend won de film het Gouden Kalf voor De Beste Film en Beste Hoofdrol Speelfilm. De Proudies redactie zag de film die ons meeneemt in een wereld van dementie, waarin waardevolle herinneringen, ontkenning, frustratie en hoop elkaar afwisselen.

In samenwerking met

Filmrecensie: De Terugreis
Proudies Redactie

Door

Proudies Redactie

Gepubliceerd op

Oct 1, 2024

Jaap en Maartje zijn al bijna 50 jaar samen. Al snel wordt duidelijk dat Jaap, een nors en teruggetrokken man, een andere verwachting heeft van het leven dan Maartje. In tegenstelling tot hem straalt de soms verwarde Maartje veel levenslust uit. Hun routine verandert wanneer ze een brief ontvangen van een oude vakantievriend met de vraag hem nog een laatste keer op te komen zoeken in Spanje. Jaap wil niet, maar Maartje is vastbesloten te gaan. Eindelijk vertrekt het stel, Jaap met tegenzin, naar Zuid-Europa. Wat aanvankelijk een onschuldige vakantie leek, wordt een reis door een veranderend Europa en een veranderend huwelijk. Jaap komt er achter dat zijn vrouw lijdt aan dementie.

Deze film onthult het aangrijpende verhaal van twee mensen die van elkaar houden, maar wiens tegengestelde karakters hen soms op een pijnlijke manier uit elkaar drijven terwijl ze geconfronteerd worden met een veranderende ziekte. Jaap ontkent de realiteit van Maartje’s dementie, gevangen in de onzekerheid van verandering en de taboes die rondom deze ziekte bestaan. Terwijl hun wereld op zijn kop staat, en ze midden in hun avonturen richting Spanje zijn, moet hij zich herpakken en zijn weg vinden in deze nieuwe realiteit. In deze emotionele reis herontdekt hij wat liefde, herinneringen en avonturen werkelijk betekenen en met de mens doen.

☕️ Ontdek, leer en verrijk je leven.

Geen spam. Alleen nuttige en interessante dingen, rechtstreeks in jouw inbox.
We geven om jouw data in onze privacy policy.