Elektrische SUV’s vergeleken: Welke past bij jou?

Elektrisch rijden is in volle opmars, en autofabrikanten blijven hun modellen vernieuwen om de groeiende vraag bij te benen. Drie recente modellen laten zien hoe divers de markt is geworden: de robuuste Land Rover Defender PHEV, de kolossale Peugeot E-5008 en de pragmatische BYD Seal U. Maar hoe presteren ze echt?

In samenwerking met

Elektrische SUV’s vergeleken: Welke past bij jou?
Proudies Redactie

Door 

Proudies Redactie

Gepubliceerd op

Feb 4, 2025


1. Land Rover Defender PHEV: hybride krachtpatser

De Land Rover Defender PHEV is een bijzondere verschijning. Deze stekkerhybride combineert een 300 pk sterke viercilinder turbomotor met een elektromotor en een 15,4 kWh accu. Op papier biedt dit een elektrische actieradius van 40 kilometer, al blijkt dat in de praktijk minder haalbaar. Desondanks levert de Defender indrukwekkende prestaties, zeker voor een terreinwagen van bijna 2.700 kilo.

Zijn verbruik blijft een punt van discussie. Hoewel de fabrikant een zuinigheidsclaim van 1 op 38,5 doet, wijst praktijkgebruik uit dat 1 op 10 realistischer is. Toch is dit een verbetering ten opzichte van zijn traditionele voorgangers. De Defender blijft trouw aan zijn stoere imago, met een luxueus interieur en een indrukwekkende terreincapaciteit. Echter, de rijhulpsystemen en waarschuwingsgeluiden kunnen soms storend zijn. Het blijft een auto voor liefhebbers van kracht en status, die bovendien een stap willen zetten richting elektrificatie.

Geen creative commons

2. Peugeot E-5008: groot, zwaar en niet erg zuinig

De Peugeot E-5008 is de elektrische versie van de bekende zevenzits SUV. Peugeot claimt een actieradius van 501 kilometer, maar in de praktijk ligt dit dichter bij 300-340 kilometer, afhankelijk van de rijomstandigheden. Dit is te wijten aan zijn forse gewicht en de relatief bescheiden 73 kWh-accu.

Een groot nadeel van de E-5008 is zijn inefficiëntie bij lange afstanden. Met een volgeladen auto, inclusief passagiers en bagage, wordt de actieradius nog beperkter. Ook de rijervaring laat te wensen over: beperkte zichtbaarheid, een lomp onderstel en een interieur dat niet optimaal is ontworpen. Het touchscreenmenu bevat knullige ontwerpkeuzes, zoals te lange woorden die niet volledig op het scherm passen. Peugeot moet duidelijk nog sleutelen aan de balans tussen design, aerodynamica en efficiëntie om echt mee te kunnen doen in de EV-markt.

3. BYD Seal U: een pragmatische alleskunner

De BYD Seal U is een nieuwkomer die de gevestigde orde uitdaagt. De Chinese autofabrikant BYD heeft de afgelopen jaren indrukwekkende stappen gezet, en de Seal U laat zien waarom. Hij is ruim, degelijk en goed uitgerust, zonder te overdrijven in luxe. Hoewel het interieur niet bijzonder memorabel is, voldoet het aan alle eisen van een moderne EV.

Met een accucapaciteit van 87 kWh en een gemiddeld verbruik van 21,5 kWh per 100 km biedt de Seal U een degelijke actieradius. Hij is niet perfect – de onderstelgeluiden zijn soms storend en de verlichting had beter gekund – maar BYD bewijst dat een betaalbare elektrische SUV niet per se inferieur hoeft te zijn aan E​​uropese concurrenten.

De Land Rover Defender PHEV, Peugeot E-5008 en BYD Seal U laten elk een ander gezicht van de elektrische revolutie zien. De Defender PHEV combineert luxe en ruigheid, maar blijft inefficiënt. De E-5008 is een ruime familieauto met een matige actieradius en licht lompe afwerking. De BYD Seal U bewijst dat Chinese merken serieuze concurrentie vormen met solide techniek en scherpe prijzen. De keuze hangt af van wat je zoekt: avontuur, ruimte of betaalbare degelijkheid.

☕️ Ontdek, leer en verrijk je leven.

Ontvang elke week de laatste informatie en inspiratie over gezond ouder worden, reizen, lifestyle, werk en cultuur. Geen spam. Alleen nuttige en interessante dingen, rechtstreeks in jouw inbox.
We geven om jouw data in onze privacy policy.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Vergelijkbare artikelen