Terwijl luchtvaartmaatschappijen de prijzen drukken met goedkope vluchten, blijft de trein vaak het duurdere alternatief. Maar dat zou weleens kunnen veranderen. Een nieuwe speler op de Europese spoorwegmarkt, GoVolta, belooft een betaalbare en toegankelijke treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn, met kaartjes die minder kosten dan een cocktail in een Berlijnse bar.
GoVolta, opgericht door de Nederlandse ondernemers Hessel Winkelman en Maarten Bastian, wordt al ‘de easyJet van de rails’ genoemd. De maatschappij introduceert een langzamere, maar uiterst voordelige treinverbinding tussen de Nederlandse en Duitse hoofdsteden. De belofte? Meer dan 100 tickets per rit voor minder dan tien pond (€12), een prijs die reizigers motiveert om te kiezen voor de trein in plaats van het vliegtuig.
De traditionele hogesnelheidsverbindingen tussen Amsterdam en Berlijn kunnen al snel honderden euro’s per ticket kosten. Met de komst van GoVolta wordt de route toegankelijker voor studenten, backpackers en iedereen die de tijd heeft om op een relaxter tempo te reizen.
De aankondiging van GoVolta is een volgende stap in een bredere revolutie van het Europese spoorwegnet. In 2025 introduceert European Sleeper een nieuwe nachttrein tussen Brussel en Venetië, die via steden als Eindhoven, Keulen, München en Verona reizigers naar Italië brengt. Deze ontwikkeling speelt in op de groeiende vraag naar duurzame en avontuurlijke reismogelijkheden.
Daarnaast blijft de luxesector niet achter. De La Dolce Vita Orient Express, een knipoog naar de gloriedagen van treinreizen, zal vanaf april 2025 reizigers langs Toscaanse landschappen en de Siciliaanse kust vervoeren. In het Verenigd Koninkrijk bereidt Belmond de lancering voor van de Britannic Explorer, een opulent slaaptreinaanbod dat routes aanbiedt langs de Welshe bergen en de ruige kusten van Cornwall.
Hoewel treinreizen aanzienlijke voordelen bieden op het gebied van duurzaamheid, blijft prijs een struikelblok. Het is vaak goedkoper om last-minute een vliegticket te boeken dan een treinkaartje. GoVolta’s initiatief kan een kantelpunt betekenen: als goedkope treinen een vast onderdeel worden van het Europese reislandschap, kan dat een verschuiving veroorzaken in hoe mensen hun korteafstandsvakanties plannen.
Voor nu blijft de vraag of GoVolta zijn belofte kan waarmaken. Lukt het de maatschappij om betrouwbare, goedkope en toegankelijke diensten te leveren, dan kan dit het begin zijn van een nieuw tijdperk in het Europese treinreizen — waarin budgetvriendelijke, milieuvriendelijke en avontuurlijke reizen hand in hand gaan.