Hoofdredacteur en uitgever Brian de Mello van het tijdschrift Optimist magazine (voorheen Ode) heeft een duidelijke missie: Nederland en Vlaanderen mentaal sterker maken. Hij laat zien dat een betere wereld écht bij jezelf begint, door aandacht te schenken aan kleine, maar belangrijke aspecten van het leven die een grote impact kunnen hebben. Hij doet dit door middel van positief nieuws en inspirerende verhalen bij Optimist Media, maar ook in zijn persoonlijke leven. Volgens Proudies een echt voorbeeld van iemand die de wereld mooier maakt.
Fotocredit: Michel Porro
Zijn carrière begon echter niet in de journalistiek. Brian studeerde economie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, specialiseerde zich in marketing en klantrelaties, en begon in 2001 als zelfstandig professional. Tot 2015 was hij ondernemer, waarna hij besloot zijn focus te verleggen naar schrijven, dat eigenlijk per toeval op zijn pad kwam. Zijn liefde voor verhalen schrijven begon al vroeg: op zevenjarige leeftijd maakte hij zijn eerste tijdschrift voor de tennisvereniging van zijn ouders over alle bijzondere dingen die hij daar zag gebeuren. "We hadden een stoere grote typemachine thuis staan, dat vond ik een magisch apparaat. Je kent het wel, zo eentje waar je aan een hendel moet trekken en duwen om naar de volgende regel te gaan. Als je gaat typen, ga je zinnen maken en voor je het weet, heb je heel veel verhalen."
In 2016 kruiste Brian’s pad dat van - toen nog op z’n Engels qua titel - The Optimist voor het eerst, toen hij werd gevraagd om een column te schrijven. Dit groeide al snel uit tot een interim-hoofdredacteurschap en uiteindelijk, in 2019, werd hij definitief hoofdredacteur. "In eerste instantie dacht ik: ‘Dit doe ik even, een paar maanden.’ Maar nadat de functie opnieuw vrijkwam in 2019, werd er weer naar mij gekeken.” Dit keer accepteerde hij de functie, op zijn eigen voorwaarden: “Ik wilde me focussen op de dingen die ik echt leuk vond: schrijven, creatieve content ontwikkelen, en een positief geluid laten horen in de media."
Zijn persoonlijke missie sluit perfect aan bij de kernwaarden van Optimist magazine. "Het is een heel bijzonder medium omdat het een positief tegengeluid geeft aan alle berichten in de media. En het versterkt mij in mijn missie om een ‘oplaadpunt’ te zijn voor positieve energie. Optimist Media geeft hoop en een impuls aan positieve initiatieven," zegt Brian. "Het idee van optimisme als iets actiefs spreekt me enorm aan. Het gaat erom dat je niet afwacht, maar actief kiest voor een positieve benadering van de dingen die op je pad komen. Niet je kop in het zand steken, maar doen wat je kunt om iets positiefs bij te dragen."
Brian omschrijft optimisme als een werkwoord: actief optimisme. Hij vertelt over een ervaring tijdens de corona pandemie die hem nog steeds energie geeft. In 2020 werd hij gevraagd om een gastcollege te geven voor HBO-studenten die vanwege de lockdown alleen online lessen hadden. Een van de studenten vroeg aan Brian: “Jij hebt al een mooi leven gehad, veel meegemaakt, maar ik ben nog jong en we zitten allemaal opgesloten. Hoe blijf ik optimistisch?”
De vraag raakte Brian en anderen, de hele groep studenten keek via het scherm hoopvol naar hem. Als eerste vroeg Brian de jongen: “Ben je vrij in je hoofd? Kun je denken en fantaseren over een leven na corona?” Meteen begon de jongen op te leven en te vertellen over zijn plannen. Ook vroeg hij de jongen: “Schrijf je ooit een brief? Naar jezelf? Of misschien naar je opa en oma, om ze te vertellen wat je voelt? Zeker nu het nog kan.”
Dat bleek het breekpunt: door te praten over wat hij zou doen na de crisis, vond hij weer hoop. Dat is waar optimisme over gaat bij Brian: de kracht om, ondanks alles, positieve stappen te blijven zetten.
Door zijn werk bij Optimist Media is Brian altijd in contact met mensen die de wereld een stukje mooier maken. Een van Brian’s grootste inspiratiebronnen is de schrijver en oud-politicus Jan Terlouw. "Wat mij altijd heeft aangesproken in Terlouw is zijn wijsheid, ook los van zijn politieke leven," zegt Brian. "Hij praatte over vertrouwen en vrijheid, en hoe belangrijk het is om, als individu, bij te dragen aan een mooiere wereld. Hij benadrukt dat iedereen, ook zonder politieke macht, een verschil kan maken door bewuste keuzes te maken in hun eigen omgeving. Dat vind ik enorm krachtig."
"Het gaat erom dat je, hoe klein je bijdrage ook lijkt, iets doet om je omgeving een stukje beter te maken. Dat is waar ik naar streef met Optimist Media: mensen inspireren om niet alleen positief te denken, maar ook daadwerkelijk positieve acties te ondernemen."
Als hoofdredacteur ziet Brian grote kansen voor positieve journalistiek. "Het is niet altijd even makkelijk om positief nieuws ‘populair’ te maken, maar mensen hebben er steeds meer behoefte aan. De behoefte aan een tegenwicht tegen de negativiteit in de media groeit alleen maar, en dat geldt niet alleen voor ouderen, maar ook voor jongeren." Naast het tijdschrift breidt Brian de activiteiten van Optimist Media uit naar andere kanalen, zoals podcasts en radio. "Radio brengt een unieke dynamiek – het is live, en dat vraagt een andere vorm van energie. Maar het geeft me de kans om nog meer mensen te bereiken met onze positieve boodschap. En we gaan evenementen organiseren: Op 22 november hebben we een congres in Driebergen: ‘Lekker aan de bak?’ – een evenement over de zin en onzin van werkgeluk. Als je op zoek bent naar meer bewustzijn en een positieve stimulans voor je werkzame leven ben je van harte welkom.”
Hoewel het pensioen nog een paar jaar weg is voor Brian, denkt hij niet dat hij met pensioen wil gaan. Hij krijgt veel energie van zijn werk: “Als je je werk leuk vindt, hoef je nooit een dag te werken.” Zijn werk bij Optimist Media is niet zomaar een baan; het is een levensmissie. "Ik blijf mezelf heruitvinden en nieuwe manieren zoeken om mensen te bereiken en te inspireren. Zolang ik dat kan doen, zie ik mezelf niet met pensioen gaan."