De tentoonstelling The Cake is a Lie, het middelpunt van het IMPAKT Festival 2024 met het thema DEAL WITH IT, presenteert hedendaagse kunst als een ruimte voor confrontatie, uitdaging en bevrijding van de moderne beperkingen die kunstenaars ervaren. De tentoonstelling bezoekers uit om voorbij maatschappelijke conventies te kijken en nieuwe perspectieven te omarmen. Onder leiding van curatoren Ine Gevers, bekend van projecten als Niet Normaal en Hacking Habitat, en Arjon Dunnewind, zet deze expositie kunst in als een spiegel voor de politieke, ecologische en technologische uitdagingen van vandaag.
The Cake is a Lie, Impakt HQ, foto Pieter Kers
In onze hedendaagse samenleving bevinden kunstenaars zich in een complexe en vaak ondankbare positie. De mainstream maatschappij lijkt geen behoefte te hebben aan kunstenaars en hun werk; het publieke debat wordt gedomineerd door de verwachtingen van politieke correctheid en een toenemende afkeer van risico's. Hierin is weinig ruimte voor unieke visies, verrassingen en provocaties – elementen die kunst juist zo waardevol maken.
The Cake is a Lie kaart deze problemen direct aan. In plaats van te werken binnen de grenzen die de maatschappij hen oplegt, streven de kunstenaars ernaar een vrije ruimte te claimen waarin zij hun engagement, activisme en radicale ideeën kunnen uiten. Deze tentoonstelling wordt gekenmerkt door werk dat vaak verwarrend, prikkelend of zelfs confronterend kan zijn. Kunstenaars gebruiken hun individuele stemmen om grote maatschappelijke vraagstukken aan te kaarten, zoals klimaatverandering, technologische controle en de gevolgen van een hyper-kapitalistisch systeem.
Waar veel kunstprojecten vandaag de dag gericht zijn op kritiek op grote technologiebedrijven of het hyperkapitalisme, legt The Cake is a Lie de nadruk op de complexe en vaak ambigue relatie die kunstenaars hebben met hun omgeving. De geselecteerde werken tonen niet alleen scherpe analyses van onze tijd, maar ook de moed om buiten de gebaande paden te denken en te handelen. Ze spreken zich uit tegen de beperkingen van onze huidige maatschappij en onderzoeken nieuwe manieren om betekenis te geven aan hun werk, zonder concessies te doen aan politiek correcte verwachtingen.
Door deze artistieke vrijheid te omarmen, stellen de curatoren een radicaal andere visie voor. In plaats van kunst te zien als een manier om alleen identiteitspolitiek of andere mainstream kwesties aan te kaarten, gebruiken de kunstenaars van The Cake is a Lie hun werk om voorbij hokjes te denken en tunnelvisies te doorbreken. De titel van de tentoonstelling verwijst naar de valse belofte van het leven binnen de grenzen van een vooraf vastgestelde samenleving: net als in het beroemde Engelstalige-gezegde dat "de cake een leugen is", blijkt de belofte van vrijheid en gelijkheid in onze maatschappij vaak misleidend.
Met The Cake is a Lie biedt IMPAKT een platform aan kunstenaars die verder durven te kijken dan de conventies. De werken tonen ruwe en ongecensureerde perspectieven op een wereld die in brand staat. De tentoonstelling fungeert als een oproep aan het publiek om de realiteit onder ogen te zien en stil te staan bij de vraag welke rol kunst kan spelen in het aangaan van maatschappelijke uitdagingen. Het laat zien dat kunst, ondanks de beperkingen van de moderne wereld, nog steeds een krachtig medium is om mensen te verbinden, te provoceren en te inspireren.
Met de tentoonstelling van Ine Gevers en Arjon Dunnewind blijft IMPAKT pionieren in het presenteren van kunst die maatschappelijke betrokkenheid bevordert en uitdaagt. The Cake is a Lie moedigt bezoekers aan om uit hun comfortzone te stappen en hun eigen visie op de samenleving te bevragen. Het is een krachtig pleidooi voor de waarde van kunst als een vrijplaats waar complexe en ongemakkelijke onderwerpen aan bod komen, en waar geen enkele waarheid vastligt.
Kortom, The Cake is a Lie is meer dan een tentoonstelling – het is een manifest voor artistieke vrijheid, maatschappelijk engagement en het recht om te confronteren. Het vraagt bezoekers niet alleen om kunst te bewonderen, maar ook om deel te nemen aan het gesprek over de wereld waarin we leven.
De tentoonstelling is tot en met 12 januari 2025 en te bezoeken in het Centrum voor Mediacultuur in Utrecht.