Dries van Noten, de gerenommeerde Belgische modeontwerper, kondigde dit voorjaar aan dat hij met pensioen zou gaan als creatief directeur van zijn eigen modehuis. Vorige week was zijn laatste verschijning op de catwalk tijdens de Paris Fashion Week. Voor veel modeliefhebbers markeerde dit een emotioneel moment in de modegeschiedenis. In tegenstelling tot veel andere ontwerpers heeft Van Noten vier decennia bij zijn eigen modehuis gewerkt, een zeldzame stap in een industrie waar ontwerpers vaak van merk naar merk springen. Nu laat hij zijn modehuis in handen van zijn vertrouwde team en zal er later bekend worden gemaakt wie zijn opvolger wordt als hoofdontwerper. Er wordt gespeculeerd dat voormalige medewerkers mogelijke kandidaten zijn.
Dries van Noten met modellen, SS23 Womenswear. © Dries van Noten
Gedurende zijn carrière van 38 jaar heeft hij bewezen dat een eclectisch kleurenpalet en een diversiteit aan prints en texturen harmonieus kunnen samenkomen. Blokjesprint combineren met bloemetjespatroon klinkt voor velen als slechte combinatie, maar Van Noten kon dit immens chique met elkaar combineren. Zijn gedurfde combinaties van kleuren en materialen, geïnspireerd door zijn achtergrond als telg uit een familie van kleermakers, gaven klassieke kledingstukken een vrolijke, onconventionele twist. Van Noten werd altijd geïnspireerd door een breed scala aan zaken: van bloemen uit zijn eigen tuin tot aan schilderijen, (Bollywood) films en Chinees porselein.
Na zijn afscheid tijdens de mannenmodeweek in Parijs zal Van Notens laatste collectie in de zomer van 2025 beschikbaar zijn in de winkels. De show begon met zijn typische ingetogen kleurenpalet en evolueerde naar levendige kleuren zoals roze, geel en paars, met opvallende prints, borduursels en metallic accenten. Geïnspireerd door de conceptuele kunstenaar Edith Dekyndt, was de catwalk volledig bedekt met snippers zilverkleurige folie die opvlogen bij elke stap van de modellen.
Zijn merk onderscheidde zich verder door een bescheiden benadering, zonder nadruk op beroemdheden of influencers. In tegenstelling tot andere grote merken verdiende Dries van Noten dan ook niet het meeste geld aan parfums of tassen, maar was kleding altijd zijn grootste best seller. Ook zijn ethische standpunten over duurzaamheid en zijn steun aan Indiase ambachtslieden benadrukken zijn toewijding aan een verantwoorde mode-industrie.
Van Noten studeerde van 1977 tot en met 1981 op de modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Hij studeerde af met opvallend veel getalenteerde ontwerpers, die België internationaal op de kaart zette als modeland in de jaren ’80. Deze zes ontwerpers werden later bekend als de Antwerpse Zes en namen die je wellicht kent zijn bijvoorbeeld: Ann Demeulemeester en Walter Van Beirendonck. Ook Martin Margiela, de oprichter van het bekende modehuis Maison Margiela, studeerde eveneens af in diezelfde periode aan dezelfde modeacademie.
Nadat hij in 1981 de academie verliet, werd Van Noten in 1986 bekend met zijn eerste mannencollectie. Zijn ontwerpen werden al snel internationaal erkend vanwege hun sobere elegantie en klassieke allure. Met zijn debuut in Parijs en de opening van zijn eigen winkel in Antwerpen, bouwde Van Noten gestaag aan zijn reputatie als een van de meest invloedrijke ontwerpers van zijn generatie.
Nu, op de drempel van zijn pensioen, reflecteert Van Noten op zijn nalatenschap en de toekomst van zijn bedrijf. Hij blijft betrokken bij het merk dat zijn naam draagt, terwijl hij zich richt op nieuwe interesses zoals tuinieren op zijn landgoed bij Antwerpen. Zijn vertrek markeert het einde van een tijdperk in de mode, maar zijn invloed zal voortleven in de esthetiek en integriteit die hij heeft uitgedragen gedurende zijn opmerkelijke carrière.
Klik hier om de laatste show van Dries van Noten te zien.