Het allermooiste museum in Den Haag is toch wel het Mauritshuis. Het werd gebouwd in 1644 als stadspaleis voor Johan Maurits graaf van Nassau-Siegen (1604–1679) door schilder en architect Jacob van Campen. Graaf Van Nassau-Siegen, een achterneef van Willem van Oranje, was jarenlang gouverneur van de Nederlandse kolonie in Brazilië.
Het allermooiste museum in Den Haag is toch wel het Mauritshuis. Het werd gebouwd in 1644 als stadspaleis voor Johan Maurits graaf van Nassau-Siegen (1604–1679) door schilder en architect Jacob van Campen. Graaf Van Nassau-Siegen, een achterneef van Willem van Oranje, was jarenlang gouverneur van de Nederlandse kolonie in Brazilië. Na zijn vertrek in 1647 naar het hertogdom Kleef werd het Mauritshuis een verblijf voor gasten van het Binnenhof. Een kleine twee eeuwen later, opent koning Willem I het Mauritshuis als museum. De ligging van het Mauritshuis is uniek, naast het beroemde Torentje van het Binnenhof, inclusief uitzicht op de Hofvijver. In het museum hangen topstukken van Hollandse en Vlaamse meesters uit de 16de en de 17de eeuw. De meest beroemde, en ook de meest bekeken schilderijen, zijn uiteraard het ‘Meisje met de Parel’ en het ‘Gezicht op Delft’ van Johannes Vermeer, het ‘Puttertje’ van Carel Fabritius en het zelfportret van Rembrandt van Rijn.
Deze keer gaat mijn oudste kleindochter mee, zij heeft het boek ‘The Goldfinch’ van Donna Tartt gelezen en wil vooral het Puttertje graag zien. Maar eerst gaan we in de foyer kijken naar het vier meter hoge schilderij van het ‘Meisje met de Parel’. Het blijkt de grootste 3D-print van een schilderij ooit te zijn, het beroemde meisje past er honderd keer in. Details van bepaalde delen van het schilderij zijn uitvergroot en je mag zelfs even aan het reliëf van de verf voelen. Deze 3D print is tot en met 7 januari 2024 te zien in de foyer, zelfs zonder entreebewijs. Hierna nemen we de twee trappen omhoog naar de hal op de eerste verdieping, oorspronkelijk de hoofdingang van het Mauritshuis. Hier hangen voornamelijk schilderijen die verband houden met de geschiedenis van de collectie en portretten van de familie Van Oranje. We zetten onze wandeling voort langs een verzameling Vlaamse schilderijen uit de 17e eeuw richting de Gouden Zaal, de feestzaal van het Mauritshuis. Nadat een uitslaande brand in 1704 het interieur van het Mauritshuis verwoestte, maakte de Italiaanse schilder Giovanni Antonio Pellegrini speciaal voor deze zaal de prachtige plafondschilderingen, afbeeldingen van Apollo en Aurora, de schoorsteenstukken en de wanden. In zaal zeven hangt het aller oudste schilderij van het Mauritshuis, namelijk’ De Bewening van Christus’, van Rogier van der Weyden uit 1460. Na een uitgebreide blik op het portret van graaf van Nassau-Siegen, de eerste bewoner van het Mauritshuis, gaan we naar de tweede verdieping met als eerste de beroemde ‘Anatomische les van Dr. Nicolaes Tulp’. Rembrandt maakte dit schilderij van Amsterdamse chirurgen rond een overleden patiënt toen hij pas 25 jaar oud was. Na een blik op de ‘Stier van Potter’ te hebben geworpen, is het eindelijk tijd voor zaal veertien waar het Puttertje hangt. Het is maar een klein schilderijtje, maar de waarde ervan wordt op 300 miljoen dollar geschat. Met een beetje moeite maak ik tussen het publiek door een foto van mijn kleindochter bij het Puttertje. Om een geslaagde dag vol kunst goed af te sluiten, bekijken we de originele versie van het ‘Meisje met de Parel’ en – mijn favoriet – het Gezicht op Delft, beide van Vermeer.
Tevreden met al het moois dat we hebben gezien gaan we nog even langs in de museumshop. De kleindochter zoekt iets leuks uit voor haar nieuwe studentenkamer:een mok met een afbeelding van het Puttertje. Zo kan ze ook thuis genieten van het meesterwerk waar Donna Tartt over schreef.
Mauritshuis, Plein 29, Den Haag, mauritshuis.nl
Het Puttertje en het Meisje met de Parel
Speurtocht naar dieren in het Mauritshuis via gratis app op je telefoon.