Vijf en zeventig jaar terug, in het hart van Parijs, kwam een radicaal kunstenaarsmanifest tot leven. Het was de geboorte van de Cobrabeweging, een beweging die slechts drie jaar zou bestaan (1948-1951), maar een enorme impact zou hebben op de kunst die daarop volgde. Het Cobra Museum in Amstelveen heeft nu een grootschalige expositie geopend, die deze beweging en de invloeden die eraan bijdroegen, belicht. De Cobrabeweging, genoemd naar de steden Kopenhagen, Brussel en Amsterdam, brak met de conventies van haar tijd. Kunstenaars als Karel Appel, Corneille en Constant Nieuwenhuys vonden elkaar in een gezamenlijk verlangen naar vrijheid, primitivisme en expressie.
De tentoonstelling "Grenzeloos en vrij" plaatst Cobra binnen een ruimer perspectief. Het toont werken van Nederlandse Cobrakunstenaars en schilders die de beweging beïnvloedden. Er is een ontroerende dialoog tussen Constants 'Verschroeide aarde III' en een winterlandschap van Max Beckmann. Beide werken visualiseren de wonden van de Tweede Wereldoorlog.
Een belangrijk aspect van deze tentoonstelling is de aandacht voor vrouwelijke kunstenaars die destijds experimenteerden. Dit gedeelte biedt inzicht in de worstelingen van kunstenaars zoals Lotti van der Gaag, die vaak werden uitgesloten van Cobratentoonstellingen.
Het is eveneens een herdenkingsjaar voor Pablo Picasso, en het Cobra Museum viert dit met een tentoonstelling die aansluit bij "Grenzeloos en vrij". Picasso’s experimenten met keramiek resoneren met de Cobrakunstenaars, en zijn speelse vazen en amforen herinneren aan de klassieke oudheid.
Opvallend is het moderne perspectief van de tentoonstelling, zoals blijkt uit de terughoudendheid om de minder vrouwvriendelijke stukken uit Picasso's Suite Vollard te tonen.
"Grenzeloos en vrij" verkent niet alleen de kern van de Cobrabeweging maar maakt ook uitstapjes naar kunstenaars die zijdelings betrokken waren of zelfs helemaal niet. Dit brede panorama van invloeden versterkt het beeld van Cobra als een beweging die veel verder reikte dan haar korte bestaan doet vermoeden.
Het Cobra Museum heeft een rijke en boeiende tentoonstelling gecreëerd die de bezoeker uitnodigt om de complexiteit en veelzijdigheid van de Cobrabeweging te verkennen. Het viert de vrijheid, het experiment en de invloed die tot op de dag van vandaag voelbaar is. Met een zorgvuldig gecureerde collectie die varieert van Appel tot Basquiat en van keramiek tot boekillustraties, biedt deze tentoonstelling een diepgaand en veelzijdig beeld van een cruciaal moment in de kunstgeschiedenis.
"Grenzeloos en vrij, Van Appel tot Basquiat en De andere Picasso, Terug naar de bron" zijn te zien tot en met 8 oktober in het Cobra Museum voor Moderne Kunst, Amstelveen. Een must-see voor iedere kunstliefhebber.