De Politieke Academie is een stichting die onder andere politieke partijen helpt met campagnes door inzet van artificiële intelligentie. Daarnaast hebben ze ook onafhankelijke projecten, zodat hun nieuwste project: een website die de partijprogramma’s visualiseert met AI.
Hoe de afbeeldingen gemaakt worden
Dit gaat in z’n werk door eerst de prompt te genereren door middel van ChatGPT, een enorm AI taalmodel dat heel goed teksten kan analyseren en samenvatten. Het resultaat is een set instructies met de kernpunten en de sfeer van de betreffende programma’s, dat vervolgens gebruikt wordt om in Dall-E te stoppen, een ander groot AI model dat afbeeldingen creëert uit tekstuele beschrijvingen. Volgens de Politieke Academie kiest het daarbij uit wat het belangrijkste is om te laten zien, gebaseerd op de prioriteiten die in het verkiezingsprogramma worden gegeven. Het resultaat moet een neutrale samenvatting zijn in lijn met de partij, omdat de AI alleen een opdracht uitvoert en niet bevooroordeeld kan zijn. Ondanks de uitdagingen die AI-systemen met zich meebrengen en het noodzakelijke bewustzijn van vooroordelen, is er nauwkeurig aandacht besteed aan de gegenereerde instructies om deze invloeden te minimaliseren en streven we ernaar om een zo objectief mogelijke weergave.
AI kan politiek toegankelijker maken
Volgende de politieke academie kan zo’n dergelijke website ervoor zorgen dat partijprogramma’s voor iedereen toegankelijk worden. Volgens hen zijn partijprogramma’s de ziel van de ziel van een partij, omdat het vertelt wat een partij belangrijk vindt en waar ze voor staan. Het komt er alleen vaak op neer dat een kiezer het partijprogramma niet leest, maar zijn keuze eerder baseert op tv-debatten, kieswijzers of uit gewoonte stemt. De website zou de boodschap van een partijprogramma duidelijk en helder kunnen laten overkomen bij een groot publiek.
AI kan partijen helpen campagne voeren
Naast dit project, gebruikt de Politieke Academie ook AI tools die met behulp van data van alles voor politieke partijen in kaart brengen. Zo kunnen partijen erachter gekomen waar hun kiezer zich bevindt, wat de kiezer belangrijk vindt en wat voor de kiezer redenen zijn om op een bepaalde partij te stemmen. Campagne voeren is daarmee de laatste jaren veel gerichter geworden en speelt zich ook voor een groot deel online af, met targeted sociale media posts voor bepaalde groepen in bepaalde regio’s. De vraag is natuurlijk wel: hoe ver kan je hierin gaan en hoe zorg je er als kiezer voor dat je geen oogkleppen opgemeten krijgt? De Politieke Academie zegt zelf vooral te willen werken aan een heldere politieke communicatie voor iedereen.
Benieuwd naar de afbeeldingen? Bezoek deze website om ze te bekijken. Vier dagen voor de verkiezingen op 22 november zullen alle partijen online staan.