Henny Vrienten (1948-2022) wordt vaak herinnerd als de frontman van Doe Maar, een band die in de jaren tachtig ongekende hoogten bereikte in de Nederlandse muziekwereld. Toch was zijn tijd bij Doe Maar slechts een korte episode in een lange en veelzijdige carrière. Vrienten's muzikale reis begon al in de jaren zestig en eindigde pas bij zijn overlijden, waarbij hij zich ontpopte tot een veelzijdige en productieve muzikant en componist.
Opgegroeid in Hilvarenbeek en Tilburg, begon Vrienten zijn muzikale carrière in lokale beatbandjes. In de jaren zeventig probeerde hij een Engelstalige solocarrière en componeerde hij op verzoek allerlei genres. Zijn werkethiek en benadering van de muziekwereld waren praktisch en zakelijk, wat hem onderscheidde van veel van zijn tijdgenoten die in hippiekringen verkeerden. Vrienten had een gezin te onderhouden en benaderde zijn werk met de precisie van een ambachtsman, net als zijn vader, de timmerman.
Doe Maar had al een elpee uitgebracht toen Vrienten in 1980 toetrad, maar zijn bijdrage was cruciaal voor het succes van de band. De drie nummers die hij inleverde voor de tweede elpee, Skunk, leverden Doe Maar hun eerste hit op: "32 Jaar (Sinds 1 Dag of 2)". Met de derde elpee, Doris Day en andere stukken, werd de band plotseling immens populair, vooral onder jonge meisjes. Deze roem had echter ook zijn keerzijde. De bandleden, die liedjes over volwassen thema's zongen, voelden zich niet verbonden met hun jonge, vaak opdringerige fans. Voor Vrienten, die altijd een einzelgänger was geweest, was deze adoratie overweldigend. Hij ging zichzelf zelfs steeds formeler kleden op het podium en beperkte zijn bewegingen om de hysterie enigszins in te dammen.
Toen Doe Maar in 1984 stopte, keerde Vrienten terug naar zijn eerste liefde: componeren in de luwte. Hij schreef filmmuziek voor films als Spoorloos en Sonny Boy, musicals zoals Ciske de Rat en Petticoat, en kinderliedjes voor het televisieprogramma Sesamstraat. Zijn werk strekte zich uit over diverse genres en doelgroepen, wat zijn veelzijdigheid en vakmanschap onderstreepte. Daarnaast bracht hij enkele soloalbums uit en werkte hij samen met andere prominente Nederlandse artiesten zoals Boudewijn de Groot en George Kooymans in het trio Vreemde Kostgangers.
Vrienten's werkethiek en vakmanschap kwamen ook tot uiting in zijn samenwerking met andere artiesten. Hij schreef honderden smartlappen onder pseudoniem voor Johnny Hoes en begeleidde artiesten zoals Boudewijn de Groot en Jack Jersey. Zijn scherpe oor voor wat commercieel aantrekkelijk kon zijn, bleek uit zijn bijdrage aan de hit "Jodelodelodelodelohitie" voor de Twee Pinten.
De biografie Henny Vrienten van Leo Oldenburger, gebaseerd op gesprekken met zeventien artiesten die met Vrienten hebben gewerkt, biedt een lofzang op zijn muzikale leven. De interviews met collega's als Ernst Jansz, Frank Boeijen, Henk Hofstede en Jeroen Krabbé schilderen een beeld van Vrienten als een genie en een buitengewoon aardig persoon. Echter, de focus op zijn muzikale carrière betekent dat zijn privéleven en innerlijke drijfveren minder belicht blijven.
Vrienten's carrière wordt gekenmerkt door een indrukwekkende productiviteit en een voortdurende zoektocht naar muzikale perfectie. Of het nu ging om het schrijven van popliedjes, filmmuziek of kinderliedjes, hij benaderde elk project met dezelfde toewijding en vakmanschap. Zijn samenwerking met jonge artiesten, zoals rappers Def P en Gers Pardoel, hield zijn muziek relevant en vernieuwend, en zorgde ervoor dat Doe Maar ook na hun hoogtijdagen in de schijnwerpers bleef staan.
In zijn laatste jaren trok Vrienten volle zalen met Vreemde Kostgangers. Zijn laatste album, Tussen de Regels, uit 2019, verwees sterk naar zijn roots in de jaren zestig in Tilburg en was een terugkeer naar zijn beginjaren. Hoewel hij soms kritiek had op veranderingen in zijn geboortestreek, bleef de liefde voor zijn Brabantse afkomst altijd aanwezig.
De biografie van Leo Oldenburger is een lofzang op Henny Vrienten's leven en carrière, waarin zijn immense talent en zijn toewijding aan de muziek worden bezongen. Het boek vertelt over zijn bijdrage aan de Nederlandse muziekwereld. Wil je duiken in de wereld van Vrienten? Lees dit boek!