Blue Zones: regels om langer, gezonder en gelukkiger te leven

Apr 26 / Sanne Krielaart
Buettner, de schrijver van de Blue Zones, richt zich met zijn boek op geluk, want 'gezondheid en geluk gaan hand in hand'. Zijn conclusie? Gezond oud worden heeft alles te maken met dagelijkse gewoonten: veel groente eten, wandelen in de natuur, tuinieren, een praatje maken, een dutje doen en een glaasje wijn drinken. 

Chronische ziekten komen steeds vaker voor op oudere leeftijd. Hoewel genetica je levensduur en vatbaarheid voor deze ziekten enigszins bepaalt, heeft je levensstijl een grotere impact. Een paar plaatsen in de wereld worden "Blue Zones" genoemd. De term verwijst naar geografische gebieden waar mensen weinig chronische ziekten hebben en langer leven dan waar dan ook.

Deze blog beschrijft zes levensstijlkenmerken van mensen in Blue Zones, inclusief waarom ze langer leven. "Blue Zone" is een niet-wetenschappelijke term die wordt gegeven aan een geografische regio waar enkele van 's werelds oudste mensen woont.

De Blue Zones in de wereld


In zijn boek genaamd The Blue Zones beschreef Buettner vijf bekende Blue Zones:
  • Icaria (Griekenland): Icaria is een eiland in Griekenland waar mensen een mediterraan dieet eten dat rijk is aan olijfolie, rode wijn en groenten van eigen bodem.
  • Ogliastra, Sardinië (Italië): De regio Ogliastra op Sardinië is de thuisbasis van enkele van de oudste mannen ter wereld. Ze leven in bergachtige gebieden waar ze meestal op boerderijen werken en veel rode wijn drinken.
  • Okinawa (Japan): Okinawa is de thuisbasis van 's werelds oudste vrouwen, die veel voedsel op basis van soja eten en tai chi beoefenen, een meditatieve vorm van lichaamsbeweging.
  • Schiereiland Nicoya (Costa Rica): Het Nicoyan-dieet is gebaseerd op bonen en maïstortilla's. De mensen in dit gebied voeren regelmatig fysieke banen uit tot op hoge leeftijd en hebben een levensdoel dat bekend staat als 'plan de vida'.
  • De Adventisten in Loma Linda, Californië (VS): De Adventisten zijn een zeer religieuze groep mensen. Het zijn strikte vegetariërs en leven in hechte gemeenschappen.

1. Het eten van een dieet vol plantaardig voedsel

Mensen in Blue Zones eten doorgaans een 95% plantaardig dieet dat rijk is aan peulvruchten, volle granen, groenten en noten, die allemaal kunnen helpen het risico op overlijden te verminderen.

2. De 80%-20% regel 

‘Hara Hachi Bu’, de Okinawaanse 2500-jaar oude confucianistische mantra die altijd voor de maaltijd wordt opgezegd, herinnert hen eraan om te stoppen met eten als hun maag voor 80 procent vol is. De 20% tussen het niet hongerig meer zijn en een vol gevoel kan het verschil zijn tussen het verliezen van gewicht of juist dikker worden. Mensen in de blauwe zones eten hun kleinste maaltijd in de late namiddag of in de vroege avond en eten de rest van de avond niet meer.

3. Een glaasje wijn per dag

Mensen in alle blauwe zones (behalve Adventisten) drinken regelmatig, vaak dagelijks, met mate alcohol. Matige drinkers overleven niet-drinkers. De truc is om 1-2 glazen per dag te drinken en dan bij voorkeur tijdens het eten of het gezellig samenzijn met vrienden. En nee, je kunt de wijn niet opsparen voor het weekend en dan 14 drankjes nemen.

4. Natuurlijk bewegen in het dagelijks leven

'Blue Zoners' gaan niet naar de sportschool, maar lichaamsbeweging is een natuurlijk en logisch resultaat van de manier waarop hun leven is ingericht. Honderdjarigen in Okinawa zitten niet op een stoel, maar op de vloer en gaan tientallen keren per dag door de knieën. De oude Sardijnen wonen in huizen met trappen. Elk bezoekje aan winkel, kerk of vrienden is aanleiding voor een wandelingetje. Er wordt weinig tot geen gebruik gemaakt van moderne gemakken en mechanische hulpmiddelen. Als ze een taart bakken, mixen ze het beslag met de hand en niet met een mixer. Als ze wel bewust aan lichaamsbeweging doen, dan doen ze activiteiten die ze leuk vinden; er wordt veel gewandeld en getuinierd.

Opruimen kan onze relaties verbeteren. Als je met iemand samenwoont en je hebt genoeg van zijn of haar rommel, probeer dan eerst je eigen bezittingen op te ruimen. Opruimen kan besmettelijk zijn en in veel gevallen zal de andere persoon zijn spullen ook weggooien. Zo niet, vrees niet. Als je je spullen op orde hebt gebracht, zul je merken dat je rommel drempel hoger wordt en dat je minder last hebt van de rommel van anderen.

5. Verbinding

Het sociale leven in de Blue Zones is belangrijk. Familie komt op de eerste plaats. Ouderen maken deel uit van het gezin en wonen vaak bij hun kinderen in huis of in de buurt. Inwoners van de Blue Zones hebben een sterk sociaal netwerk. Zo verenigen de inwoners van Okinawa zich bijvoorbeeld in 'moais'. Dat zijn groepjes van vijf personen die zich voor het leven binden en elkaar steunen of elkaar aanspreken op ongezond of onwenselijk gedrag. Geloof speelt ook een rol in de Blue Zones. Buettner stelt dat mensen die vier keer per maand naar de kerk gaan vier tot maar liefst veertien jaar langer leven. Het gaat erom dat je deel uitmaakt van een geloofsgemeenschap.

6. Reden om uit bed te komen

Het Japanse begrip 'ikigai' wordt in Nederland steeds populairder. Met ikigai wordt aangeduid dat je een doel in je leven hebt, een reden om elke ochtend uit je bed te komen. Volgens Buettner levert een dergelijk doel zeven extra levensjaren op. Deze sense of purpose is bij de Blue Zoners duidelijk aanwezig. Anderzijds weten ze ook wanneer ze moeten terugschakelen. Hun dagelijks leven voorziet in momenten van rust en ontspanning bijvoorbeeld een siësta, een feestje of een moment om te bidden.

Proudies Hub

Bij Proudies streven er ook naar om online verbinding en voldoening op te zoeken. Zo hopen we iedereen te helpen in hun eigen reis naar geluk en plezier. 

Met de Proudies Hub hebben we een community gemaakt voor makers om samen elkaar te ontmoeten, te ondersteunen, antwoorden te krijgen en bloeiende gemeenschappen op te bouwen. Je krijgt ook toegang tot exclusieve promoties, blogs en artikelen, kalender vol met leuke activiteiten en nog veel meer.
Created with