Drie oefeningen voor Rust en Kalmte

Mar 2 / Sanne Krielaart
Vandaag deelt onze Host Catherine drie korte oefeningen om u te helpen om terug te keren naar een rustige gemoedstoestand. U kunt al deze oefeningen in uw dagelijkse routine opnemen en door slechts een paar minuten voor uzelf te nemen.

5,4,3,2 en 1 oefening

Deze oefening kunt u kan staand, zittend of liggend doen en kan u helpen om even tot rust te n komen op een lastig of druk moment. Sluit uw ogen of sla uw blik neer. Haal 5 keer diep adem en voel de sensaties terwijl je ademt. Merk 4 sensaties in het lichaam op - misschien het gevoel van contact van uw voeten of handen met de vloer/stoel of uw ademhaling. Luister – kijk of uw 3 geluiden of momenten van stilte kunt horen. 2 ademhalingen - adem in stilte in terwijl u de woorden 'kalm' uitspreekt en dan met adem uit 'loslaten', adem in 'vriendelijkheid', adem uit 'laten zijn'. Bedenk 1 ding om dankbaar voor te zijn.

Bewustzijn

We hoeven niet in een lotushouding te zitten om te mediteren. Routinematige activiteiten kunnen perfect zijn voor meditatie, zoals tandenpoetsen, afwassen, koken of iets anders dat u saai vindt. Neem even de tijd om op te merken hoe dingen eruit zien, texturen, geluid en geuren. U weet maar nooit, het uitzetten van de vuilnisbakken kan een rijke verscheidenheid aan sensaties opleveren!

Luisteren

Onze zintuigen helpen ons in het huidige moment te komen; gewoon luisteren naar geluiden terwijl ze komen en gaan, kan zeer ontspannend zijn. Neem even de tijd om stil te zijn en luister - misschien een voorbijrijdende auto, zingende vogels, de wind, het geluid van een deur die dichtgaat of stilte. Kijk of u alleen het rauwe geluid kunt opmerken, en het volume, de toonhoogte, de toon en het ritme, in plaats van verstrikt te raken in gedachten over wat u hoort, alsof u een microfoon bent en de geluiden gewoon naar u toe laat komen.
Created with